Home » Gaming » Hvorfor er 3D-design neste steg i den digitale utviklingen?
Sponset

I høst starter studiet 3D-design & animasjon opp – vi har snakket med Bjarke Calvin, MIT-fellow, digital entreprenør og utvikleren av fagplanen på studiet, om hvorfor 3D er det neste steget i digital historiefortelling.

Danske Bjarke Calvin, med flere tiårs erfaring fra digital utvikling, har jobbet med institusjoner som MIT, Harvard, Builder og Magnum Photos og er levende opptatt av den digitale utviklingen og medienes rolle i dette.

I medieindustrien blir Bjarke ofte beskrevet som en visjonær pioner i utviklingen av nye interaktive formater. Fellesnevneren i hans arbeid er en grunnleggende tro på at neste skritt i menneskelig evolusjon ligger i kollektiv kunnskap skapt gjennom historiefortelling.

– Jeg føler min hovedoppgave er å bygge ting som kan hjelpe oss å opplyse hverandre. Vi er i en tid i menneskehetens historie der vi har muligheten til å gå inn i en ny periode med opplysning, eller gå i motsatt retning, der vi degenererer til utryddelse. Jeg prøver å pushe oss i den første retningen.

Bjarke Calvin

Bjarke Calvin

MIT-fellow, digital entreprenør og utvikler av fagplanen på studiet «3D-design & animasjon»

Du arbeider også med å utvikle ny fagplan for utdanningen 3D-design & animasjon – hvorfor er dette studiet relevant i dag?

– Det er så mange muligheter ved å visualisere ting i flere dimensjoner, og det kommer til å skje en enorm utvikling de neste årene på dette feltet, når teknologien blir billigere og mer tilgjengelig. Så det er her jobbene kommer til å være, og det er også her masse ny kreativitet kommer til å blomstre.

Du samarbeider med X-Vision på dette studiet – hvorfor er de en viktig ressurs?

– X-Vision er blant de tidlige utviklerne på XR- og 3D-feltet, og har mye kunnskap om hva som fungerer teknisk og konseptuelt. Ikke alle prosjekter er egnet for XR, så det handler om å finne riktig innhold, og deretter vite hvordan man bygger det på den beste måten. X-Vision er blant de beste på det.

Bjarke startet karrieren i interaktive medier i 2001 med å publisere en av verdens første interaktive dokumentarer: «The Enemy Within», nylig kåret av IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) som en av de 100 mest innflytelsesrike interaktive mediestykkene gjennom tidene.

Hva er mest spennende med å videreutvikle foto og video til disse nye mediene?

– Ville du helst vært i et landskap som noen andre har skapt, eller ville du helst skapt ditt eget landskap akkurat som du ønsker at det skal være? Jeg lagde noen av de første interaktive dokumentarene i verden, da teknologien så vidt hadde kommet. Det var utrolig inspirerende å være med å definere et nytt medieformat, og jeg føler at det er det samme med XR nå. Det er du som skaper landskapet.

Hvordan er 3D-design og animasjon en ressurs for samfunnet?

Det handler om å se verden på en ny måte, med færre hemninger enn tidligere. Det finnes veldig konkrete måter å anvende det på allerede, som å lære mennesker i oljeindustrien hvordan man håndterer ulike katastrofer gjennom 3D-simulering. Men det er også flere kunstneriske aspekter. Ulike medietyper har ulike styrker og XR kommer ikke til å erstatte bøker, filmer eller nettsteder, men det vil være et fantastisk tillegg til det vi allerede har.

Av Aleksandra Lamberg

Neste artikkel