Home » Gaming » Gaming for alle
Sponset

E-sport og gaming er i kraftig vekst, og har stor betydning for barn og unge på vei inn i voksenlivet. Gjennom spilling lærer unge digitale ferdigheter, samarbeid, sosialt samspill, strategi, og mye mer som er attraktivt for fremtidige arbeidsgivere. Samtidig er gaming en viktig sosial arena, der det skal være plass til alle, uavhengig av kjønn, økonomi og alder.

For at flest mulig skal få spille og oppleve gaming som noe positivt, ønsker Eidsiva Bredbånd å bidra til at det utvikles rammer og organisering for aktiviteten. I tillegg er selskapet opptatt av at foreldre forstår og setter seg inn i hva barna spiller.

– Dagens gamere kan være våre fremtidige ansatte, og gaming gir verdifull digital kompetanse. Denne kompetansen ønsker vi at alle skal få, uavhengig av kjønn og bakgrunn. Vi ønsker å bidra til at det føles trygt å spille uten å være redd for hets, og at barn og unge får muligheten til å bli gode uansett hva slags bakgrunn de har, forteller leder merkevare i Eidsiva Bredbånd, Margareta Willman.

Eidsiva Bredbånd ser behovet for å være med på å bidra inn i jobben som gjøres med å utvikle rammer og organisering for E-sport. Les mer her.

Gaming som valgfag

Eidsiva Bredbånds satsing på gaming har ført til flere samarbeid og samtaler med både profesjonelle gamere og institusjoner som ønsker å fremme e-sport og gaming. En av disse er Ajer Ungdomsskole på Hamar, en av få ungdomsskoler som har gaming som et eget valgfag.

– Det startet som et ønske fra foreldrene om at ungene kunne drive med «sin» idrett som valgfag. Først startet det med ishockey, deretter håndball og fotball. I fjor kom det et ønske om e-sport. Tanken er å finne de som virkelig vil bli gode, forteller rektor ved Ajer Ungdomsskole, Tom Zachariassen.

Rektoren legger til at skolen startet med en gruppe som spilte FIFA. Senere ble tilbudet utvidet til å også gjelde spillet CS (Counter Strike).

– Gaming gir kunnskap for fremtiden. Ungdommene lærer om samarbeid, strategi og det å bli gode sammen. I tillegg til gaming satser vi også på VR-teknologi, noe vi har drevet med de siste seks årene. Her lærer elevene å lage og programmere egne 3D-spill, forteller Zachariassen.

Det er ikke alle som trives med mer tradisjonelle idretter som fotball, men som kan blomstre med e-sport.

Unge spiller uansett

Erik Gravrok fra teknologiselskapet The Fan Group er engasjert som veileder i e-sport på Ajer. Han har selv lang erfaring som gamer, og forteller at det er utrolig viktig å få gaming inn i skolen og lage rammer som de unge kan bygge videre på.

– Ungdommene spiller uansett! Så det å lage gode rammer og dytte dem i riktig retning er viktig. Mye tid går med på å lære grunnverdier, toleranse, kommunikasjon, språkbruk, å snakke om når det ikke går bra, og akseptere at folk kan være uenige. Dette gir spillerne gode forutsetninger for jobb, studier og det sosiale livet i fremtiden, forteller Gravrok.

Les mer: Statistikk og tall rundt e-sport, dataspill og gaming.

Vil lage et bredere fritidstilbud

Å bli sett og få anerkjennelse for noe man er god på er viktig, uansett om det handler om fotball eller dataspill. Å ha tilgang til rett utstyr er også viktig. Ikke alle har råd til kostbart datautstyr som kreves for å bli skikkelig god i gaming. Nettopp derfor ønsker Ajer Ungdomsskole å bygge opp et fritidstilbud innen gaming, slik at enda flere kan spille med godt utstyr i trygge rammer.

– Å tilby gaming på skolen fører til sosial utjevning. Mange er i dag på skolen og spiller fordi de ikke har råd til det samme utstyret hjemme. Det er heller ikke alle som trives med mer tradisjonelle idretter som fotball, men som kan blomstre med e-sport. Vi ønsker å utvikle et bredere fritidstilbud, der alle får lov til å bli med uansett hvem de er. Vi ønsker å skape et fritidstilbud som gir mulighet for gaming på kveldstid i trygge omgivelser, med nok PC-er til alle og nok bemanning. Vi er avhengige av å få nok støtte for å realisere dette prosjektet, men det er drømmen, avslutter rektor Zachariassen.

Tekst: Eidsiva Bredbånd

Neste artikkel